Jumpers Knee

Jumpers Knee

Jumpers Knee oppleves ofte som en belastning og fører til at mange utøvere legger opp og ikke lenger får oppleve gleden i å utøve sin idrett. Typisk har man smerter rundt knær eller rundt kneskål. Ikke gi opp før du har prøvd behandling hos oss! Smertene kommer ofte gradvis men kan også oppstå etter at man har slått kneet. På norsk kaller man det hopperkne, men det er vanlig å kalle det Jumpers Knee.

Jumpers Knee er en diagnose utøvere innen ballspill og andre eksplosive idretter ofte blir rammet av. Smertene er oftest i og rundt kneskålen og kan også være i senedraget der senen fester til underbenet. Tilstanden inntreffer typisk hos utøvere i fotbal, håndball, volleyball og basketball.

Jumpers Knee kan skyldes flere situasjoner. For eksempel kan redusert styrke i kne-muskulatur, ubalanse i lår og leggmuskulatur, dårlig kropsholdning og fotstruktur (såletilpasning). Feiltrening, dårlig teknikk og dårlig underlag er også grunner til diagnosen.

Jumper Knee kan forebygges gjennom allsidig trening. Forskning har vist at risikoen for jumpers knee og andre belastningsskader er høyere for utøvere som spesialiserer seg i en idrettsgren tidlig. Skulle man spesialisere seg er det fortsatt viktig å beholde allsidighet gjennom kreativ gjennomføring av treninger for å skape forskjellig belastning.

Gutter utsettes for Jumpers Knee 3-4 ganger oftere enn jenter. Screening av gutter 15 år eller yngre er mulig for å avdekke sårbarhet for Jumpers Knee. Man vil da måtte se etter signalendringer i senen.

Forebygging kan skje gjennom tøyning av quadricepssenen, sete, hamstrings og leggmuskulatur for å utvikle en fin balanse i muskulaturen. Man kan også trene forebyggende gjennom å gjøre øvelser for å styrke sete og hoftemuskulatur samt stabiliserende øvelser. Videre er det viktig med restitusjon og hvile gjennom å legge inn hvile i og restitusjonstid i treningsplanleggingen sammen med variert og allsidig trening. Man bør holde seg godt hydrert og få i seg mat med omega-3, oliveolje og antioksidanter. Dette vil hjelpe kroppen å bli kvitt toxiner og virkebetennelsesdempende.

 


Send oss en melding om du trenger time for konsultasjon, eller bare vil vite mer om våre tilbud!

Ditt navn

E-post

Telefonnummer

Emne

Melding

Send oss en melding om du trenger time for konsultasjon, eller bare vil vite mer om våre tilbud!

Ditt navn

E-post

Telefonnummer

Emne

Melding

Kontaktinformasjon

E-post: kontakt@sfit.no
Telefon: 98466424

Heidi, fysioterapeut og daglig leder: 98466424
E-post: heidi@sfit.no
Elsa, osteopat: 41331035
E-post: elsa@sfit.no
Tarjei, fysioterapeut: 48293030
E-post: tarjei@sfit.no

sFIT Helse
Firmanavn: C&H Aktiv AS
Organisasjonsnummer: 911 595 273 MVA
Kolbotnveien 10, 1410 Kolbotn