Fagdag på klinikken – laktat og watt

20160704_171110

Denne uken hadde vi igjen fagdag på klinikken. Vi gikk igjennom ulike treningsprinsipper for utholdenhetsutøvere og de ulike parametre vi har for å måle formutviklingen.

  • puls
  • watt
  • laktat
  • vo2 maks
  • ulike styretester     Det som er fint med disse målemetodene er at det er en objektiv måte å se fremgangen i treningsarbeidet.  Det er jo ingen hemmelighet at vi som trener utholdenhet føler mye på formen- i sær rett før konkurranse. Spør noen oss da hvordan formen er svarer vi nesten alltid usikkert og føler at den kunne vært bedre. Tallene fra disse målemetodene kan vise oss at den slettes ikke er så dårlig bare vi bruker det systematisk og gjennomfører tester med jevne mellomrom.
  • Selv om testing er gøy så er det det som skjer mellom testene som betyr noe. Hva, hvor mye, hvor ofte, i hvor stort volum man trener varierer fra person til person og bør være i balanse med resten av hverdagslige gjøremål. Blant annet hvordan man komponerer en treningsplan med periodiseringer, målsetting og spesifikke treningsøkter.
  • Hvordan kommer man egentlig i bedre form? For det første må man finne ut at hva man er dårlig(ere) på! Skriv ned minst tre momenter du ser du må jobbe med og start der. Da har du kommet lengre enn de fleste!

Legg igjen en kommentar

Send oss en melding om du trenger time for konsultasjon, eller bare vil vite mer om våre tilbud!

Ditt navn

E-post

Telefonnummer

Emne

Melding

Kontaktinformasjon

E-post: kontakt@sfit.no
Telefon: 98466424

Heidi, fysioterapeut og daglig leder: 98466424
E-post: heidi@sfit.no
Elsa, osteopat: 41331035
E-post: elsa@sfit.no
Tarjei, fysioterapeut: 48293030
E-post: tarjei@sfit.no

sFIT Helse
Firmanavn: C&H Aktiv AS
Organisasjonsnummer: 911 595 273 MVA
Kolbotnveien 10, 1410 Kolbotn