Hvordan sikre toppform til Birken?

Hvordan sikre toppform til Birken?

– med en uke igjen.

IMAG0117

1.Restitusjon:

Supermosjonistene og til dels de som kjører aktivt er for dårlig til å restituere. Mange stresser og tenker at de blir i ufattelig dårlig form hvis det går to-tre dager uten trening, selv om de har lagt inn 300-600 timer i treningsbanken resten av året. Stressnivået øker rundt ritt i form av organisering, kjøring og tanker rundt rittgjennomføringen, og dette tærer på kreftene i tillegg til all treningen du gjennomfører.

Hvordan unngår du stress før Birken? Sørg for at sykkelen er i teknisk god stand nå. Sørg også for at du har det du trenger i sekken tidlig, og at den veier det den skal. Legg deg litt tidligere på kveldene, og ikke ha for mange andre planer.

2.Styrketrening:

Siste uka er det lurt å holde seg unna nye treningsformer med fare for å bli støl. Har du vært dårlig på basistrening i sommer, er det ikke så lurt å starte opp igjen med det nå. Vent til uka etter Birken.

3.Intervaller:

Kjør gjerne to økter med intervaller på maks i løpet av uka, men gjør intervalldragene kortere og reduser antallet. Den typiske 4x4min bakkedrag i slakk motbakke er fin. Legg siste hardøkt til mandag eller tirsdag. Tren gjerne noen fartsdrag på f eks.3x2min to dager før rittet.

4.Trene dagen før?

Det er individuelt hva som fungerer for den enkelte, men skal du reise opp til Rena denne dagen (fredag), med mye pakking og organisering som tærer på kreftene, bør du legge siste treningsøkt til torsdagen.

5.Konkurransedag

Hørt at oppvarming er bra? Det stemmer! Ha med deg sykkelrulla eller varm opp på sykkel i 20-40 min med et par 2-min-drag på terskel. Hold på varmen så langt opp mot start som mulig. Da er sjansen større for at du ikke stivner like fort, når tempoet opp mot Skramstadsætra settes.

6.Næring:

I løpet av uka; spis det du pleier, og sørg for å spise til alle måltider. Underveis i løpet bør du spise og drikke litt mer og oftere enn du tror. Tiden går fort, og plutselig er du tom før du rakk å tenke på å spise.

Legg igjen en kommentar

Send oss en melding om du trenger time for konsultasjon, eller bare vil vite mer om våre tilbud!

Ditt navn

E-post

Telefonnummer

Emne

Melding

Kontaktinformasjon

E-post: kontakt@sfit.no
Telefon: 98466424

Heidi, fysioterapeut og daglig leder: 98466424
E-post: heidi@sfit.no
Elsa, osteopat: 41331035
E-post: elsa@sfit.no
Tarjei, fysioterapeut: 48293030
E-post: tarjei@sfit.no

sFIT Helse
Firmanavn: C&H Aktiv AS
Organisasjonsnummer: 911 595 273 MVA
Kolbotnveien 10, 1410 Kolbotn