Balanserte forberedelser til Ultrabirken

mtbbærum

Heldigvis mange muligheter for trening i terrenget i nærheten av hjemmet

 

BALANSERTE FORBEREDELSER TIL ULTRABIRKEN

For tre måneder siden fikk jeg en søt liten gutt som heter Aksel Johannes. Tiden går fort når man har en liten en på armen som man vil gi oppmerksomhet og som må mates regelmessig .

Ultrabirken kan virke som et ekstremt mål når det er så kort tid siden fødsel. Det er heller ikke noe jeg oppfordrer alle til å gjøre. Jeg er en erfaren syklist som har drevet med konkurranseidrett på høyt nivå hele livet. Graviditeten var uten større problemer og jeg kom meg utrolig raskt etter fødsel. Først 7 uker etter fødsel hadde jeg mine første økter på terskel. Alle har ulik treningsbakgrunn og graviditet forløper seg ulikt. Samtidig er jeg opptatt av å formidle at aktivitet og trening er sunt i et svangerskap- men da altså basert på tidligere erfaring og/eller under veiledning av faglærte.

Målet med deltakelse i Ultra’n er å gjennomføre på best mulig måte; unngå uhell (i den grad jeg kan) og ha energi hele veien. Har jeg en topp dag så kan jeg kanskje nå pallen i min årsklasse?

Ultrabirken setter krav til utøveren og i år har jeg hørt at Lars- Ragnar Manengen (tidligere Norgesmester i maraton) har hjulpet til med å legge løypa. Manengen har tipset om at det er viktig med mengdetrening og styrketrening for å gjøre det best mulig i årets løype, så det ligger an til å bli mye sti. Dette er gledelig å høre for en som liker mest mulig terreng! Spørsmålet er hvor mye «rattrust» som henger igjen da ikke har trent mye i terrenget det siste året.

Hva har jeg så trent de siste 2 månedene?

Det varierer hvor mange økter i uka jeg får til, men jeg har stort sett klart å trene annen hver dag. I ukedagene kan jeg finne på å trene to ganger pr. dag:

Første økt:  jogging med vogn, ente langtur på 1,5time eller intervaller ala 4x4min i motbakke / sykkelrulle 45min-1.5t (kommer ann på hvor lenge små’n ønsker å hvile) med såkalte under/over terskelintervaller ( f eks. 3-4x10min 6min lett under terskel, 4min over)

Andre økt: basistrening med kroppsvekt eller strikk. Spesielt fokus på mage og ryggtrening, samt trening for musklene mellom skulderbladene.

I helgene har jeg mulighet for langturer da mannen er hjemme eller besteforeldre kan passe noen timer. De siste 4 ukene har vi vært på helgeturer i Larvik hvor vi har hytte. Da har jeg syklet ned fra Sandvika (hvor vi bor) eller syklet hjem fra hytta på landeveisykkelen. Jeg har da syklet ca.3t i sone 1, og lagt meg på terskel den siste timen.

Jeg har også fått til noen langturer i skog og mark. Det er jo vel og bra siden Ultrabirken er et skikkelig terrengritt!

joggingMalmøya

Hytta er på en øy, så det ble en del løping i sommer. Kjørte 20 burpees på hver brygge(1)

basistuftepark

Basistrening er kanskje den viktigste treningen etter fødsel! Her er step-up for benstyrke.

godværssyklist

Det var ikke bare fint vær i sommer, men med kun få ukers trening kunne jeg ikke være godværssyklist!

situpspåstranda

Som mor er det viktig å benytte en hver anledning å få inn litt trening- særlig når man har meldt seg på Ultrabirken!

2016-06-17 11.53.17-2

Her er jeg i mitt element. Gru-gleder meg til neste uke!

 

 

Legg igjen en kommentar

Send oss en melding om du trenger time for konsultasjon, eller bare vil vite mer om våre tilbud!

Ditt navn

E-post

Telefonnummer

Emne

Melding

Kontaktinformasjon

E-post: kontakt@sfit.no
Telefon: 98466424

Heidi, fysioterapeut og daglig leder: 98466424
E-post: heidi@sfit.no
Elsa, osteopat: 41331035
E-post: elsa@sfit.no
Tarjei, fysioterapeut: 48293030
E-post: tarjei@sfit.no

sFIT Helse
Firmanavn: C&H Aktiv AS
Organisasjonsnummer: 911 595 273 MVA
Kolbotnveien 10, 1410 Kolbotn