Laktatprofil

Laktatprofil

Ved å måle laktatkonsentrasjonen i blodet ved økende belastning vil vi kunne finne ut hvor hardt du kan arbeide før produksjonen av laktat overstiger eliminasjonen. Denne belastningen er best kjent som anaerob terskel og sier noe om hvor stor andel av ditt maksimale oksygenopptak du kan utnytte over tid. Denne terskelen er et kritisk og nødvendig verktøy ved utøverutvikling.

Hvorfor måle watt og laktat

Omtrent alle eliteutøvere på internasjonalt nivå kjører med wattmålere på sykkelen i dag. Dette er en bedre indikator for hvor på formkurven du befinner deg, enn pulsmåleren. Wattest på sykkelen vil avsløre din maksimalwatt og din terskelwatt.

Vi har valgt å forholde oss til FTP Test (Functional Threshold Power). Vi bruker 20 minutter på selve testingen.

Trykk her for priser.

Melkesyre produseres i muskelcellene når disse ikke får tilstrekkelig med oksygen tilført ved for eksempel hard trening eller konkurranser. Melkesyre blir deretter spaltet i laktat (La-) og hydrogenioner (H+). Disse H+ ionene fører til at det indre i muskulaturen blir surere og kroppen forsøker å kompensere dette ved å transportere både H+ og laktat over i blodet. Jo mer melkesyre som produseres i muskelcellene jo mer laktat vil dermed kommer over i blodet.

Ved økt intensitet, som ved treningsøkter i rundt 82% av makspuls, vil både produksjon og eliminasjon av laktat øke. Hvis treningsøkta, som ved 4x4min bakkeløp o.l med intensitet på over 85% av maks, vil arbeidet som utføres, blir så stort at produksjonen er større enn eliminasjonen. Forenklet kan man si at laktat er melkesyre overført til blodet.

Alle har nytte av laktattest for å kunne utnytte den treningen man legger ned og er nødvendig for utøvere som skal prestere og har en bestemt målsetning for treningen. Med vår toppidrettsbakgrunn og trenererfaring kan vi hjelpe deg med å legge opp riktig treningsplan og teste deg jevnlig her ved klinikken.

Testen kan også være et verktøy for avdekke unormalt høye laktatverdier i forbindelse med sykdom som mononukleose (kyssesyke) evt. typiske ”overtrenings” symptomer.

  • Ikke tren hardt dagen før
  • Kom uthvilt til testen
  • Spist to timer før
  • Testen tar 60min

•Ta med sykkeltøy og sykkelsko
•Egne pedaler hvis du bruker annet SPD shimano
•Pulsklokke og pulsbelte (om du har)
•Håndkle
•Flaske med vann

Send oss en melding om du trenger time for konsultasjon, eller bare vil vite mer om våre tilbud!

Ditt navn

E-post

Telefonnummer

Emne

Melding

Kontaktinformasjon

E-post: kontakt@sfit.no
Telefon: 98466424

Heidi, fysioterapeut og daglig leder: 98466424
E-post: heidi@sfit.no
Elsa, osteopat: 41331035
E-post: elsa@sfit.no
Tarjei, fysioterapeut: 48293030
E-post: tarjei@sfit.no

sFIT Helse
Firmanavn: C&H Aktiv AS
Organisasjonsnummer: 911 595 273 MVA
Kolbotnveien 10, 1410 Kolbotn