Fysisk aktivitet under og etter en graviditet??

Fysisk aktivitet under og etter en graviditet??

 

Mange kvinner får problemer med smerter eller plager under og/eller etter en graviditet. Fysiologisk sett ses en rekke endringer i kroppen når man blir gravid som kan være lurt å være oppmerksom på. Disse endringene kan gi en enda større grunn til å holde seg i god form i denne perioden både gjennom fysisk aktivitet og et sunt kosthold.

Under en graviditet utskilles en rekke svangerskapshormoner som gjør at leddbånd, sener og muskelvev blir mer tøyelige. Dette for å gi plass til barnet. Ut over dette vil den voksende magen og brystene endre på tyngdelinjen i kroppen som skyves lengere frem. Dette gir endret belastning til kroppens strukturer. Gjennom graviditeten endres dermed kroppsholdningen og en rekke kvinner plages med smerter i nakke, skuldre, rygg og bekken.

Ut over dette skjer en naturlig vektøkning under graviditeten som gir deg mer å bære på. Magemuskulaturen trekkes ut til siden for å gi plass til barnet og mange opplever problemer med urinlekkasje grunnet tyngden av magen.

Styrke-, utholdenhets- og stabilitetstrening er treningsområder som kan være spesielt viktige å fokusere på i denne perioden for å redusere risikoen for problemer knyttet til graviditeten.

Fysisk aktivitet er positivt både for mor og barnet.

 

Nedenfor er det listet opp et utvalg av gode grunner til å holde seg i form:

  • enklere graviditet med redusert risiko for smerter og typiske plager
  • enklere fødsel
  • barnet tåler fødselen bedre og blir født med bedre helse
  • reduserer risikoen for svangerskapsdiabetes og -forgiftning
  • økt kondisjon og styrke
  • økt velvære og energinivå
  • bedre søvn og humør
  • redusert risiko for stress, angst og depresjon

 

Dersom du er usikker på hvilke øvelser du bør trene eller har vanskelig for å motivere deg selv tilbyr vi på sFIT Helse treningsveiledning samt barsel- og gravidtrening hvor du følges opp av fagkyndige.

 

Send oss en melding om du trenger time for konsultasjon, eller bare vil vite mer om våre tilbud!

Ditt navn

E-post

Telefonnummer

Melding

Kontaktinformasjon

E-post: kontakt@sfit.no
Telefon: 98466424

Heidi, fysioterapeut og daglig leder: 98466424
E-post: heidi@sfit.no
Stine, fysioterapeut: 92317270
E-post: stine@sfit.no

sFIT Helse
Firmanavn: C&H Aktiv AS
Organisasjonsnummer: 911 595 273 MVA
Widerøeveien 5, 1360 Fornebu